ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهر پارس آباد مغان»

ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهر پارس آباد مغان»

دانلود

ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهر پارس آباد مغان» دسته: روانشناسی بازدید: 5 بار فرمت فایل: docx حجم فایل: 402 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 134 این مقاله در 134 صفحه و طبق فرمت دانشگاهی و کاملاً منظم در قالب word ویرایش شده است در این مقاله از مطالب مفید و خوبی جهت ارائه و استفاده در مقاله های رشته های روانشناسی ، علوم تربیتی و مشاوره (کلیه گرایش) بهره برده شده استهمچنین این مقاله همراه با پرسش نامه کامل می باشدجهت مشاهده چکیده و فهرست این مقاله به قسمت توضیحات م قیمت فایل فقط 73,700 تومان پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود. پرداخت و دانلود چکیده:این تحقیق به ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان در شهر پارس آباد مغان پرداخته است.اهداف جزئی تحقیق:1- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیاز ها و علائق یادگیرنده 2- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیاز های جامعه3- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار كاربردی بودن یا سودمندی 4- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار وحدت یا یكپارچگی. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی است. همچنین روش تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی_ پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. در آخر پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت کتاب روان شناسی سوم متوسطه ارائه شده که عبارتند از: توجه به مسئله ازدواج در محتوای کتاب علی الخصوص برای دانش آموزان پسر، استفاده از نظر اساتید روان شناسی جهت هر چه بهتر شدن کیفیت محتوای کتاب، دعوت از روان پزشکان متخصص و مجرب سر کلاس برای ارائه راحت تر برخی مفاهیم مشکل به دانش آموزان، افزایش زمان تخصیص یافته برای تدریس کتاب روان شناسی سوم متوسطه از یک جلسه به دو جلسه در هفته.فهرست مطالبفصل اول(طرح کلی تحقیق)مقدمهبیان مسئلهاهمیت و ضرورت تحقیقهدف کلی تحقیقاهداف ویژه تحقیقسوالات تحقیقتعریف مفاهیم و اصطلاحاتفصل دوم(مبانی نظری و پیشینه تحقیق)مقدمهمفهوم و تعاریف برنامه ریزی درسیاهمیت برنامه ریزی درسیمسائل اساسی در برنامه ریزی درسیمفهوم برنامه درسیتعاریف برنامه درسیمعیارهای برنامه ریزی درسیارتباط برنامه درسی با نیازها و علایق یادگیرندهارتباط برنامه درسی با نیازهای جامعهارتباط برنامه درسی با سودمندی یا کاربرد آنارتباط برنامه درسی با وحدت یا یکپارچگیعناصر برنامه درسیاهدافاهداف و انواع آناصول تعیین اهداف در برنامه درسی کارآمدمحتوااهمیت محتواسازماندهی محتوامسائل مربوط به سازماندهی محتواراهبردهای یاددهی یادگیریاصول انتخاب راهبردهای یاددهی- یادگیری در مقطع متوسطهمواد و منابع آموزشیتمایز بین مواد آموزشی و رسانه آموزشیفضاء(محیط آموزشی)زمانارزشیابیتقسیم بندی کلی مفاهیم ارزشیابیمفهوم ارزشیابیچرا ارزشیابی؟ارزشیابی آموزشیارزشیابی محتواکارکردهای عمده ارزشیابیالگوهای ارزشیابیمفهوم ارزشیابی برنامه درسیبحث و نتیجه گیری در مورد عناصر برنامه درسیرویکردهای برنامه درسیویژگی های اصولی رویکردهای برنامه درسینتیجه گیری از مباحث رویکردهای برنامه درسیویژگی های یک کتاب درسی خوب از دیدگاه برنامه ریزی درسیروان شناسی و برنامه درسیتاریخچه روان شناسی در ایرانهدف کلی کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطهاهداف جزئی بعد شناختیاهداف جزئی بعد روانی- حرکتیاهداف جزئی بعد عاطفیپیشینه تحقیقچارچوب مفهومی تحقیقفصل سوم(روش شناسی تحقیق)مقدمهروش تحقیقجامعه آماریروش نمونه گیریابزار و روش گردآوری داده هاروایی و پایایی پرسشنامهروش تجزیه و تحلیل داده هافصل چهارم(تجزیه و تحلیل اطلاعات)مقدمهبررسی سوال اولبررسی سوال دومبررسی سوال سومبررسی سوال چهارمفصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)مقدمهخلاصه یافته های تحقیقنتیجه گیری کلیمحدودیت های تحقیقپیشنهادهای کاربردیپیشنهادهای پژوهشیمنابعمنابع فارسیمنابع خارجیفهرست جدول هاجدول 1-3 : پایایی به روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معلمانجدول 2-3 : پایایی به روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه دانش آموزانجدول 1-4 : نتایج آمار توصیفی نمرات معلمان در متغیرهای تحقیقجدول 2-4 : نتایج آمار توصیفی نمرات دانش آموزان دختر در متغیرهای تحقیقجدول 3-4 : نتایج آمار توصیفی نمرات دانش آموزان پسر در متغیر های تحقیقجدول 4-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد نیاز و علائق دانش آموزان با مقدار متوسطجدول 5-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد نیاز جامعه با مقدار متوسطجدول 6-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد کاربردی بودن با مقدار متوسطجدول 7-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد وحدت یا یکپارچگی با مقدار متوسطفهرست نمودارهانمودار 1-2 : ارتباط اهداف با انواع آننمودار 2-2 : چارچوب مفهومی تحقیق——————————————-مقدمه:الهی و ربی من لی غیرک  (خدای من غیر تو کسی را ندارم) جهان امروز، جهان ارتباطات است. جهانی که اخبار و اطلاعات با سرعت نور در گستره ی آن حرکت می کندو به اقصی نقاط عالم می رسد. نتیجه ی این جریان ارتباطی، پیشرفت روزافزون و همه جانبه ی جوامع بشری می باشد. سرعت پیشرفت دانش و تکنولوژی جهان حیرت آور است که گاه از قدرت تخیل و تصورات نیز پیشی می گیرد. درچنین شرایطی نظام آموزشی نقش حساس و بسیار حیاتی دارد. چراکه روش های آموزشی نیز به همان سرعت که دانش و اطلاعات پیشرفت می کند متحول می گردد.ضرورت تعلیم و تربیت از یک سو و دشواری آن از سوی دیگر موضوعی است که همه ی ملل جهان از آن کم و بیش  باخبرند. با این همه کمتر اتفاق می افتد که نظام تعلیم و تربیت مورد قبول کشوری از هر نظر جوابگوی تمام نیازهای جامعه باشد. با این حال می توان گفت که نهاد آموزش و پرورش با اهمیت ترین، پیچیده ترین،مشکل ترین و موثرترین نهاد یک جامعه به شمار می آید و بر اساس این ویژگی است که آموزش و پرورش را نقطه تلاقی بیم ها و امید ها دانسته اند. جای امید است اگرمنطبق با نیازها و پاسخگوی اهداف جامعه باشد و جای بیم هاست هرگاه چنین نباشد(علاقه بند،1364).ژان ژاک روسو نظام آموزشی را به کشتی تعبیر می کند که نجات بشر اجتماعی را از طوفان ممکن می سازد.  در تفسیر عبارت بالا می توان گفت، هرگاه ملتی خواستار دگرگونی و اصلاح در نظام اجتماعی خود باشند به ناچار ابتدا باید در نظام آموزشی و خصوصاً نهاد آموزش و پرورش خود تغییر و اصلاح به وجود آورند و این امر با انجام تحقیقات وسیع و همه جانبه امکان پذیر است(کوی،1378).موفقیت و پیشرفت در یک کشور مستلزم استفاده از توان فکری نیروی انسانی است. بخشی از این توانایی نیروی انسانی توانایی آموزشی است که ما برای بالفعل کردن آن نیازمند یک نظام آموزشی و به تبع آن نیازمند یک برنامه ریزی درسی منسجم و قدرتمند علمی هستیم. برنامه ریزی درسی فرایند مفهومی کردن پدیده های مربوط به انسان در یک قالب موزون جهت تسهیل در یادگیری است (قورچیان، 1374).نظام آموزشی کشورها در دانشگاه ها وظیفه سنگینی بر عهده دارد. یک نظام آموزشی از عوامل گوناگونی تشکیل یافته که مهمترین آن برنامه ریزی درسی است. در این راستا یک نظام برنامه ریزی درسی مبتنی بر استفاده از آخرین یافته های پژوهشی، رویکرد شناختی، روش ها و فنون تدریس، محتوای کتاب های درسی، ارزشیابی از این محتوا و… حائز اهمیت است. از ضرورت های نظام آموزشی کارآمد بهره مندی از ساختار برنامه ریزی درسی علمی و منطبق با فلسفه حاکم برآن کشور و همچنین فرهنگ و ویژگی های نیروی انسانی آن کشور است.علم برنامه ریزی درسی در ایران در فرایند دستیابی به بلوغ نظری راه پرچالش و ناهمواری را پیش رو دارد. با گذشت بیش از یک قرن از ایجاد نظام آموزشی ایران، در دهه اخیر نهادهای متولی امر برنامه ریزی درسی ضرورت اندیشیدن به امری بیش از کتب درسی و توجه به محتوا و عناصر دیگر برنامه ریزی درسی متمرکز، عملاً امکان طرح مسائل و زمینه های جدید و نوآورنده را محدود کرده است(فتحی واجارگاه،1386).همبستگی نداشتن برنامه های آموزش و پرورش با رغبت، توانایی ها و نیازهای یادگیرندگان سبب افزایش افت تحصیلی می شود. و متناسب نبودن محتوا با نیازها، علائق و استعدادهای دانش آموزان باعث افت تحصیلی می گردد. تحقیقات بسیاری بر این موضوع صحه گذاشته است که برنامه ها باید با نیاز های یادگیرندگان منطبق باشد نه این که دانش آموزان خود را با برنامه های درسی منطبق کنند(سلیمان پور،1383).البته باید توجه داشت که در بیشتر موارد عدم کارایی و غیر موثر بودن برنامه های درسی  به دلیل نامناسب بودن محتوای آن نیست بلکه به علت نقص در سازماندهی و ارزشیابی آن است که یادگیری های بعدی را با مشکل مواجه می کند.برای تحقق هدف های آموزش و پرورش، برنامه ریزی همه جانبه ای لازم است که در نظام آموزشی ایران تهیه و تدوین کتاب های درسی جزء با اهمیت این برنامه ریزی می باشد.کتاب های درسی همواره نقش اساسی در فرایند تعلیم وتربیت ایفاء نموده و مهمترین مرجع یادگیری محسوب می شوند.کتاب های درسی نه تنها در پیشرفت آموزشی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان موثر می باشند، بلکه چنانچه در محتوای کتاب ها مفاهیم  و مضامین اساسی ارائه داده شود و از شیوه های مناسبی در تالیف کتاب های درسی بهره گرفته شود و به طور کلی  مطابق  مراحل برنامه ریزی درسی طراحی و تنظیم شوند، در دانش آموزان تحرک بیشتری ایجاد نموده و می توانند در رفع مشکلات آموزشی راهگشا باشند. بنابراین کسب آگاهی کافی در زمینه شناخت علمی کتاب های درسی به منظور استفاده مطلوب از آنها در جهت تحقق هدف های آموزشی ضروری می باشد. البته با توجه به اینکه امروزه نقش معلم، راهنمایی و اجرای برنامه های آموزشی است، معلم کاردان خود می تواند در جریان آموزش، نارسایی های احتمالی کتاب های درسی را اصلاح نموده و فرایندفعالیت های یادگیری را به گونه ای تنظیم نماید که نیل به اهداف آموزشی امکان پذیر گردد.  محتوای کتاب های درسی، آن مفاهیم، معانی، ارزش ها، نگرش ها  موضوع هایی هستند که در راستای بیان موضوع اصلی کتاب درسی مورد نظر و رسیدن به اهداف آن کتاب درسی تدوین شده اند. برای اینکه محتوای کتاب درسی متنا سب با اهداف و روش ها و نیاز کتاب درسی باشد باید از یک سری اصول و معیارهای انتخاب و تدوین و سازماندهی تبعیت شود. بنابراین هرگاه محتوای کتاب های درسی به گونه ای تدوین و سازماندهی شوند که به جای انتقال انبوه واقعیت های علمی، مفاهیم و مضامین اساسی را پرورش داده و همچنین دانش آموزان را بیشتر در معرض تجارب یادگیری قرار دهند، می توان گفت نقش اساسی خود را ایفاء نموده است.برای اینکه فعالیت های یادگیری بتواند اثر قاطعی داشته باشد، باید آنها را به نحوی تنظیم نمود که هر کدام دیگری را تقویت نماید. به این ترتیب در تنظیم برنامه های درسی، سازماندهی تجارب و فعالیت های یادگیری اهمیت بسزایی دارد. از این رو هر چه کارایی و بهره وری برنامه های درسی موثر و مفیدتر باشد جامعه ی فردا سعادت  و سلامت بیشتری خواهد داشت. اگر نظام آموزشی بخواهد به اهداف از قبل تعیین شده خود برسد باید دائماً در صدد ارزیابی چگونگی اجرای برنامه و محتوای آموزشی خود باشد تا با برطرف کردن نواقص آن، راه را برای رسیدن به اهداف خود هموار سازد. بدین جهت محتوای کتاب های درسی و ارزشیابی ازاین محتوا به عنوان یکی از مهم ترین عناصر برنامه بیش از هر چیزی باید مورد نظر برنامه ریزان درسی قرار گیرد. در ایران کتاب های درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خط مشی های آموزشی دارند،کانون توجه تمام دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد. بنابراین روش تهیه و تنظیم محتوا، چگونکی طراحی کتب درسی و ارزشیابی محتوا باید براساس موازین و معیارهای برنامه ریزی درسی باشد تا بتواند قلمرو تجارب و فعالیت های یادگیری دانش آموزان را به نحو مطلوب گسترش دهد. اگر چه یک کتاب درسی ممکن است توسط ماهرترین و مجرب ترین مؤلفان و برنامه ریزان تهیه شود اما تا زمانی که کتاب مفیدی برای دانش آموزان نباشد وکیفیت آن در اجرا محرز نشود، نمی توان ادعا کرد که وسیله ای مناسب در امر آموزش می باشد.به همین دلیل ما در این پژوهش در جهت ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دید گاه دبیران و دانش آموزان می پردازیم تا بتوانیم گامی مهم در جهت بهبود نواقص احتمالی آن برداریم و در حالت کلی نظام آموزشی را درجهت رسیدن به اهداف خود گامی به جلو و پیشرفت هدایت کنیم.بیان مسئله:در هر جامعه ای متخصصان تعلیم وتربیت اعتقاد دارند که شکوفایی، رشد و سعادت اجتماع به کمک نظام آموزشی مترقی و علمی حاصل می گردد. به عبارت دیگر یکی از روش های اساسی افزایش بهره وری و تسریع رشد یافتگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، اعتلای کیفیت نیروی انسانی است. این ارتقا و اعتلا به مدد تعلیم و تربیت فعال وسازنده امکان پذیر است. چنین امکانی زمانی فراهم خواهد شد که دست اندر کاران تعلیم وتربیتجهت دستیابی به این امر مهم به برنامه ریزی آموزشی و درسی صحیح و دقیق روی آورند(شجاع الدینی ،1376،ص12).آیا تاکنون به نکته اندیشیده اید که چرا برخی از دانش آموزان به دروس بی اعتناء هستند و بسیاری از آنها در ساعات کلاس درس با بی قراری به پایان هرچه زود تر جلسه درس می اندیشند؟ این رفتار در برخی از دروس بیشتر به چشم می خورد. ایراد و عیب کار درکجاست؟ آیا آنها درس را نمی فهمند؟ معلم روش تدریس مناسبی ندارد؟ محتوای درس دشوار است؟ یا مشارکت دانش آموزان در فراگیری درس به علت نبودن طراحی صحیح ارئه درس، فراهم نشده است؟ افت تحصیلی و کم توجهی دانش آموزان ریشه در عوامل متعددی دارد.آنچه دراین میان بیشتر از سایر عوامل در کاهش بازدهی و فراگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد، نحوه ارزشیابی محتوای برنامه درسی است.محتوای برنامه درسی در برگیرنده خط مشی های اجرایی برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش است. به همین جهت لازم است در تهیه و تدوین آنها نهایت دقت اعمال گردد تا جوابگوی نیاز های ناشی از تحولات سریع علمی، اقتصادی و اجتماعی باشد.کتب درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا وخط مشی ها ی آموزش دارند مرکز توجه خاصی برای همه دست اندرکاران تعلیم وتربیت می باشد(موسوی،1375،ص14). یکی از مراحل اساسی در طراحی برنامه های درسی، ارزشیابی محتوا می باشد و از مهمترین نکات در ارتباط با محتوای دروس، تصمیم گیری درباره این مطلب است که فرصت های یادگیری تحت چه ضوابط و اصولی می بایست ارزشیابی شوند تا در نهایت بتوانند تغییرات مطلوب را در یادگیرنده به وجود آورند. در اینجا ارزشیابی محتوا بر اساس معیار های برنامه ریزی درسی مد نظر قرار می گیرد. البته در این تحقیق معیارهای اساسی مانند علائق و نیازهای یادگیرنده، نیازهای جامعه، کاربردی بودن (سودمندی) و وحدت یا یكپارچگی مورد ارزشیابی قرار می گیرد و معیار های دیگر برنامه ریزی درسی در این تحقیق  مد نظر نیست. به مدد تجربه ثابت شده است که در بیشتر موارد عدم کارایی و غیر موثر بودن برنامه های درسی،به دلیل نامناسب بودن اصول ارزشیابی محتوا است که یادگیری را مشکل می کند و یا نتیجه ای کمتر از حد انتظار را به بار می آورد.در نظام آموزشی ایران،کتب درسی عمده ترین منبع فراگیری و شاید بتوان گفت تنها وسیله آموزشی است که در اختیار معلم و دانش آموزان قرار دارد. به همین جهت تلاش نیروهای متخصص در بررسی و ارزشیابی محتوای کتب درسی، جهت رفع نارسایی ها وکمبود های آن شایسته دقت و توجه است. لذا انجام تحقیق و بررسی جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت محتوا و اصول ارزشیابی آن براساس معیار های برنامه ریزی درسی، یک ضرورت بدیهی است.ازدیر باز در کشورهای مختلف جهان و در چند دهه ی اخیر در کشورمان ایران  اهمیت علم روان شناسی بیش از پیش آشکار گشته است. بشر امروز با چالش هایی از قبیل کاهش اعتماد به نفس، افزایش استرس و فشار هیجانی ناشی از مشکلات روحی و روانی، افزایش بی خوابی، کم شدن محبت بین اعضای خانواده، تبعیض و پیش داوری، توقع برای ارتقای سبک زندگی سالم تر، پی ریزی ارتباط های خانوادگی قوی تر و… روبه روست و علم روان شناسی می تواند با نشان دادن راه هایی در زمینه ی مذکور به انسان ها کمک کند. در واقع قسمت اعظم مسائل جدی که بشر با آن مواجه است، صرفاً با فناوری علوم طبیعی حل نخواهد شد و این مسائل مولفه های رفتاری خاصی دارند که برای حل آنها باید از علم روان شناسی بهره گرفت. در واقع روان شناسی یکی از مهمترین مبحث هایی است که به کیفیت زندگی خوب کمک خواهد کرد.حال با توجه به مسائل بالا، محقق در پی آن است که  به ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دید گاه دبیران و دانش آموزان پرداخته تا  بر اساس نتایج تحقیق، راهکارهایی جهت رفع مشکلات احتمالی ارائه نماید. اهمیت و ضرورت تحقیق:تغییر سریع دانش و تکنولوژی در جهان امروز مشکلات عمده ای را بر سر راه نظام های آموزش و پرورش کشورها قرار می دهد که یکی از مهمترین آنها پاسخ به این پرسش است که دانش آموزان در مدرسه چه باید بیاموزند، تا با آموخته ی خود بتوانند برای زندگی در دنیای در حال تغییر و تحول فردا آماده شوند؟  از آنجایی که در نظام آموزشی ایران، برنامه ریزی و تالیف کتب درسی به شکل متمرکز صورت می گیرد و برنامه های درسی و کتاب های درسی یکسان در همه جا تدریس می گردد، به طور طبیعی کتاب درسی به عنوان یک وسیله مهم یادگیری پذیرفته شده است. چنانچه این وسیله مهم مورد ارزشیابی قرار نگیرد ممکن است مشکلات عدیده ای در آموزش و پرورش به وجود آید. بر این اساس ضروری است محتوای کتب درسی از زوایای گوناگون مورد ارزشیابی قرار گیرد تا هم مسائل و مشکلات مربوط به ارزشیابی محتوای کتب درسی شناسایی شود و هم اطلاعات لازم و مفیدی در جهت اصلاح برنامه ها و محتوای آنها فراهم آید. همچنین کتاب درسی یکی از عناصر مهم و اساسی در امر آموزش به حساب می آید چرا که کتاب درسی و محتوای مربوط به آن، محور ارزشیابی های گوناگون از دانش آموزان در ابعاد مختلف قرار می گیرد. به عنوان نمونه در گزینش آنها برای ورود به دانشگاه ها یا محیط های شغلی و غیره محتوای کتاب و ارزشیابی از محتوا خیلی موثر است. از آن جایی که معلمان در مدارس، فعالیت های خود را بر محور محتوای کتاب درسی متمرکز می سازند و امتحان و ارزشیابی از دانش آموزان محدود به کتاب درسی و محتوای آن می باشد و تدارک مجموعه ای از فعالیت ها و فرصت های یادگیری جهت تحقق بخشیدن به اهداف کلی و جزئی آموزش و پرورش از طریق محتوای کتاب درسی و ارزشیابی اصولی محتوای کتاب درسی امکان پذیر است، ضرورت دارد تا موضوع ارزشیابی محتوای کتاب های درسی بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد متخصصان برنامه ریزی درسی، برنامه های درسی  به عنوان اساسی ترین خط مشی های اجرایی، برای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش تلقی می شوند که باید در تهیه و تدوین آنها نهایت مراقبت و دقت نظر اعمال شود. و از آنجایی که برنامه های درسیِ تدوین شده برای هر کتاب درسی بیشتر در محتوای آن کتاب درسی جلوه گر می شود، بنابراین لازم است محتوای کتاب درسی و ارزشیابی از این محتوا بر اساس اصول و معیارهای برنامه ریزی درسی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد تا بدین نحو جوابگوی نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان و همچنین تحولات حاصل از تکنولوژی و پیشرفت های عصر حاضر گردد. با توجه به مطالب فوق الذکر کتاب درسی دارای اهمیت فوق العاده ای است و کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه از این قاعده مستثنی نیست، چرا که این کتاب دانش آموزان را با مسائل مربوط به رفتار، یادگیری، تفکر، شخصیت، سلامت روانی و… آشنا می سازد و نقش بسزایی در زندگی واقعی دانش آموزان دارد. برای آنکه دانش آموزان بتوانند به اهداف آموزشی کتب درسی نائل آیند، باید در تهیه و انتخاب محتوا و ارزشیابی از محتوا نهایت دقت نظر به عمل آید تا فعالیت های یادگیری بتواند اثر قاطعی روی یادگیرندگان داشته باشد.بنابرین محقق قصد دارد در این پژوهش به ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیار های برنامه ریزی درسی ازدیدگاه دبیران و دانش آموزان پرداخته تا از این طریق موانع و مشکلات احتمالی ارزشیابی محتوای کتاب مذکور را شناسایی و پیشنهادهای مناسب در جهت رفع موانع اریه کند. هدف کلی تحقیق: هدف کلی در این تحقیق عبارت است از ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دید گاه دبیران و دانش آموزان. اهداف ویژه تحقیق:                          1- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیازها وعلائق یادگیرنده. 2- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیازهای جامعه. 3- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار سودمندی یا کاربردی بودن. 4- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار وحدت یا یکپارچگی. سوالات تحقیق:    1- آیا از دیدگاه دبیران ودانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با نیازها وعلائق یادگیرنده است؟ 2- آیا از دیدگاه دبیران و دانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با نیازهای جامعه است؟ 3- آیا از دیدگاه دبیران ودانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با  معیار سودمندی یا کاربردی بودن است؟  4- آیا از دیدگاه دبیران و دانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با معیار وحدت یا یکپارچگی است؟  قیمت فایل فقط 73,700 تومان پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود. پرداخت و دانلود
برچسب ها : ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهر پارس آباد مغان» , دانلود مقاله روانشناسی , دانلود مقاله علو م تربیتی , دانلود مقاله ارشد , مقاله روانشناسی , مقاله علوم تربیتی , مقاله معیارهای برنامه ریزی درسی , مقاله ارزشیابی محتوا , ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه , معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران , معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دانش آموزان , دانلود پا
نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5 دانلود دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 5           دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت…

  • دانلود پاورپوینت کتاب باغبانی عمومی

    دانلود پاورپوینت کتاب باغبانی عمومی دانلود دانلود پاورپوینت کتاب باغبانی عمومی جهت رشته کشاورزی در 271 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       هدف درس : باتوجه به افزایش جمعیت و…

  • دانلود پاورپوینت اولین ساختمان مسکونی زاها حدید(نمونه مشابه مسکونی)

    دانلود پاورپوینت اولین ساختمان مسکونی زاها حدید(نمونه مشابه مسکونی) دانلود دانلود پاورپوینت اولین ساختمان مسکونی زاها حدید(نمونه مشابه مسکونی) دسته: معماری بازدید: 7 بار فرمت فایل: pptx حجم فایل: 974 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 10 نمونه مشابهی از خانه های…

  • پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی

    پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی دانلود پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی دسته: علوم انسانی بازدید: 5 بار فرمت فایل: pdf حجم فایل: 1907 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 100 پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی قیمت فایل فقط 39,600 تومان پس از پرداخت، لینک دانلود…

  • پاورپوینت بخارات گازها و اهمیت نشت گاز

    پاورپوینت بخارات گازها و اهمیت نشت گاز دانلود دانلود پاورپوینت بخارات گازها و اهمیت نشت گاز جهت رشته محیط زیست در قالب 34 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       گازها…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار دانلود چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار : در ساده ترین حالت می توان نقدشوندگی را "توانایی انجام یک معامله بدون هزینه" تعریف کرد. به زعم آمیهود (2006)  نقدشوندگی را می توان به…

  • دانلود پاورپوینت تحلیل موزه ریورساید اسکاتلند

    دانلود پاورپوینت تحلیل موزه ریورساید اسکاتلند دانلود در این فایل موزه ریورساید واقع اسکاتلند مورد تحلیل قرار گرفته است. این فایل در قالب پاورپوینت ودارای 23 اسلاید می باشد.  موزه پورساید اسکاتلند که به موزه حمل و نقل اسکاتلند هم…

  • دانلود بانک شماره موبایل همراه اول کل کشور به تفکیک استان و شهر- دائمی

    دانلود بانک شماره موبایل همراه اول کل کشور به تفکیک استان و شهر- دائمی دانلود بانک شماره موبایل های همراه اول (دائمی) کل کشور به تفکیک استان و شهر با قیمت استثناییبه روز ت رین بانک شماره موبایل کشوراین بانک…

  • ملاقات با مشتري قبل از طراحي پروژه مسكوني

    ملاقات با مشتري قبل از طراحي پروژه مسكوني دانلود مقدمه:قبل از طراحی یک پروژه مسکونی طراح باید چند کار مقدماتی را انجام دهد که هر کدام شامل جمع آوری سازماندهی و ارزیابی اطلاعاتی است که اساس مراحل بعدی طراحی را…

  • گزارش کارآموزی آکادمی فوتسال

    گزارش کارآموزی آکادمی فوتسال دانلود دانلود گزارش کارآموزی آکادمی فوتسالاین پروژه کارآموزی در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد قالب: Word تعداد صفحات: 65توضیحات:فهرستبخش اول: معرفي طرحبخش دوم: خلاصه طرحبخش سوم: تحليل صنعتبخش چهارم: شرح فعاليت كارآفرينانهبخش پنجم:…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ازدواج(فصل دوم تحقیق)

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ازدواج(فصل دوم تحقیق) دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ازدواج(فصل دوم تحقیق) دسته: علوم انسانی بازدید: 4 بار فرمت فایل: docx حجم فایل: 73 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 48 مبانی نظری و پیشینه تحقیق ازدواج(فصل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوشتن برنامه بازاریابی 94 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوشتن برنامه بازاریابی 94 صفحه دانلود این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوشتن برنامه بازاریابی می باشد. در بخش اول مبانی نظری نوشتن برنامه بازاریابی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه تحقیق…

  • تحقیق و پیشینه تحقیق استرس شغلی و فرسودگی شغلی

    تحقیق و پیشینه تحقیق استرس شغلی و فرسودگی شغلی دانلود تعداد صفحات 59 استرس شغلي استرس شغلي را مي توان روي هم جمع شدن عامل‌هاي استرس‌زا و آن گونه وضعيت‌هاي مرتبط با شغل[1] دانست كه بيشتر افراد نسبت به استرس‌زا…

  • پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 سؤالی) مک کری و کاستا 1992

    پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 سؤالی) مک کری و کاستا 1992 دانلود پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 سؤالی) مک کری و کاستا 1992 دسته: پرسشنامه بازدید: 3 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 39…

  • پاورپوینت مفهوم پنهان نگاری

    پاورپوینت مفهوم پنهان نگاری دانلود عنوان پاورپوینت:دانلود پاورپوینت مفهوم پنهان نگاریفرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 27پاورپوینت کامل و آماده ارائه   ‌چکیده محتوای فایل فهرست مطالب:مقدمهنمونه های تاریخیپنهان نگاری در رسانه های گوناگونمحدودیت های پنهان نگاریکشف پنهان نگاری   پرداخت و دانلود…

  • مدیریت زنجیره تامین

    مدیریت زنجیره تامین دانلود چكيده:برا ي محيط هميشه در حال تغييراين دوران وتغيير در شيوه تعاملات شركتها با تامين كنندگان ومشتريان و پيچيدگي بازارها، كاهش دوره عمر محصولات و اهميت يافتن زمان پاسخگويي به مشتريان و افزايش انعطاف پذيري، زنجيره…

  • پاورپوینت کاربرد مهارتهاي رواني در ورزش

    پاورپوینت کاربرد مهارتهاي رواني در ورزش دانلود دانلود پاورپوینت با موضوع کاربرد مهارتهاي رواني در ورزش، در قالب pptx و در 48 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:   انگيختگي  Arousal سطح انگيختگي در ورزش سطح انگيختگي  مطلوب در ورزش فرضيه Uوارونه…

  • تمرینات نانوفوتونیک و الکترونیک نوری - سری ششم

    تمرینات نانوفوتونیک و الکترونیک نوری - سری ششم دانلود تمرینات نانوفوتونیک و الکترونیک نوری - سری ششماین فایل محتوی حل کامل تمرینات درس نانو فوتونیک و الکترونیک نوری سری ششم است.حل این تمرینات برای دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد…

  • پاورپوینت آموزش تدریس درس 22 مطالعات اجتماعی هشتم - ویژگی های اروپا

    پاورپوینت آموزش تدریس درس 22 مطالعات اجتماعی هشتم - ویژگی های اروپا دانلود دانلود پاورپوینت آموزش تدریس درس 22 مطالعات اجتماعی هشتم - ویژگی های اروپا به دانش آموزان کلاس هشتم متوسطه اول در قالب 10 اسلاید و با فرمت…

  • پروژه کارآفرینی تاسیس آتلیه عکاسی

    پروژه کارآفرینی تاسیس آتلیه عکاسی دانلود بخشی از مقدمه:کلمه نحل به معنی زنبور عسل در آیات 68, 69 سوره نحل در جز 14 قرآن کریم آمده است. در تفسیر آیه 68 چنین آمده است؛ پروردگارت به زنبور عسل وحی فرستاد!…

  • پاورپوینت مهارت های فرزند پروری و اصول تربیت سازنده فرزندان

    پاورپوینت مهارت های فرزند پروری و اصول تربیت سازنده فرزندان دانلود دانلود پاورپوینت مهارت های فرزند پروری و اصول تربیت سازنده فرزندان جهت رشته روانشناسی در قالب 30 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • طرح جابر درباره منظومه شمسی و سیاره های آن

    طرح جابر درباره منظومه شمسی و سیاره های آن دانلود طرح جابر درباره منظومه شمسی و سیاره های آن تعداد صفحه: 14 نوع فایل: Word فرمت فایل: docx *** قابل ویـرایش   طرح جابر بن حیان مورد نظر دارای: - تیتر مربوط به طرح…

  • پاورپوینت راهنمای تکمیل اظهارنامه مهندسین ( هفت پاورپوینت )

    پاورپوینت راهنمای تکمیل اظهارنامه مهندسین ( هفت پاورپوینت ) دانلود دانلود پاورپوینت راهنمای تکمیل اظهارنامه مهندسین ( هفت پاورپوینت ) جهت رشته فنی و مهندسی در قالب 335 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • طراحی بند ساعت مچي

    طراحی بند ساعت مچي دانلود طراحی شده در سالیدورک قابل مشاهده در SOLIDWORKS 2014 همراه فایل سه بعدی آماده جهت رندرگیری   پرداخت و دریافت فایل برچسب ها: طراحی سالیدورک پروژه سالیدورک طراحی بند ساعت در سالید ورک پروژه طراحی…

  • پایان نامه تجارت الکترونیک

    پایان نامه تجارت الکترونیک دانلود چکیده:تجارت الکترونیک را می توان انجام هرگونه امور تجاري به صورت آنلاین و از طریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سال هاي اخیر رشد بسیاري داشته است و پیش بینی می شود بیش از…

  • طرح صنعتي پرواربندي گوساله به ظرفيت 50 رأس در هر دوره

    طرح صنعتي پرواربندي گوساله به ظرفيت 50 رأس در هر دوره دانلود توضیحات:به موجب اين طرح پس از اتمام عمليات اجرايي ساختمان و خريداري ماشين آلات در مدت تعيين شده كه حداكثر يك سال مي باشد در سال دو دوره…

  • دانلود پروژه کارآفرینی تاسيس درمانگاه

    دانلود پروژه کارآفرینی تاسيس درمانگاه دانلود دانلود پروژه کارآفرینی با موضوع تأسيس درمانگاه نوع فایل : Word تعداد صفحات : 35فهرست محتوا 1-خلاصه طرحنام طرح:  تاسیس درمانگاه شبانه روزی محل اجراء: تهران - شهر قدس- بلوار امام حسین - میدان ولیعصر- خیابان 20 متری میزان سرمایه گذاری :…

  • بررسی و مقایسه مدارس براساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه

    بررسی و مقایسه مدارس براساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه دانلود دانلود پایان نامه رشته مدیریت آموزشی بررسی و مقایسه مدارس براساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه     *ضمیمه شدن پرسشنامه بصورت رایگان:)   *قابل استفاده برای رشته علوم تربیتی و…

  • دانلود پاورپوینت سیستم کانبان

    دانلود پاورپوینت سیستم کانبان دانلود عنوان پاورپوینت:دانلود پاورپوینت سیستم کانبانفرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 49تم زیبا و متناسب با موضوعپاورپوینت کامل و آماده ارائه فهرست مطالب:  تاریخچهاساس سيستم تويوتابنیان گذاران تويوتاسیستم فشاریسیستم کششیکانبانقوانین کانبانانواع کانبانگردش اطلاعات و موادسوپرمارکت هامزاياي کانبانبهبود جريان…

  • شیپ فایل بخشهای شهرستان نائین

    شیپ فایل بخشهای شهرستان نائین دانلود شیپ فایل بخشهای شهرستان نائین دسته: جغرافیا بازدید: 8 بار فرمت فایل: rar حجم فایل: 41 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 دانلود نقشه بخشهای شهرستان نائین(واقع در استان اصفهان) در جدول توصیفی این شیپ…

  • تحقیق مهدويت در اديان الهی

    تحقیق مهدويت در اديان الهی دانلود دانلود تحقیق با موضوع مهدويت در اديان الهی،در قالب word و در 20 صفحه قابل ویرایش.بخشی از متن تحقیق:عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) از نظر اقوام و ادیان: انتظار ظهور يك مصلح…

  • اثرات اعمال میدان مغناطیسی برروی توزیع فازها و کنترل ساختار در طول فرآیند انجماد

    اثرات اعمال میدان مغناطیسی برروی توزیع فازها و کنترل ساختار در طول فرآیند انجماد دانلود اثرات اعمال میدان مغناطیسی برروی توزیع فازها و کنترل ساختار در طول فرآیند انجماد دسته: فنی و مهندسی بازدید: 6 بار فرمت فایل: rar حجم…

  • تحقیق بررسی جمعیتی و ساختاری آبیک،بویین زهرا

    تحقیق بررسی جمعیتی و ساختاری آبیک،بویین زهرا دانلود قسمتی از متن اصلی:آبیک شهری صنعتی و مهاجرنشین است. از صنایع معروف آن کارخانه سیمان آبیک است. عملیات اجرایی شهر؛ صنعتی آبیک نیز در سال ۱۳۸۵ خورشیدی آغاز شده‌است. با وجود بخش‌های…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس پیشرفت تحصیلی 56 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس پیشرفت تحصیلی 56 صفحه دانلود این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس پیشرفت تحصیلی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری عزت نفس پیشرفت تحصیلی تشریح می شود و در…

  • دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری سرمایه فکري

    دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری سرمایه فکري دانلود سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید مفهوم سرمایه را می توان از آراي مارکس دنبال کرد. در مفهوم پردازي مارکس، سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که سرمایه داران، کسانی که…